Vanliga frågor och svar

 

Kan jag dela upp min hyra?
  • Om inte hela hyran är betald efter ca 7 dagar, går det som är kvar att betala automatiskt till Svea Inkasso som hanterar ärendet åt oss. Om du vill lägga upp en avbetalning på resterande belopp görs detta hos Svea Inkasso. De skickar ut en påminnelse med en avgift som även den måste betalas och det är när du får påminnelsen du ska kontakta Svea Inkasso som hanterar denna fråga. 
  • Telefonnummer till Svea Inkasso 08 735 29 29.

 

Jag har endast råd att betala en del av min hyra, vad händer nu?
  • Om inte hela hyran är betald efter ca 7 dagar, går det går det som är kvar att betala automatiskt till Svea Inkasso som hanterar ärendet åt oss. Om du vill lägga upp en avbetalning på resterande belopp görs detta hos Svea Inkasso. De skickar ut en påminnelse med en avgift som även den måste betalas och det är när du får påminnelsen du ska kontakta Svea Inkasso för att ställa frågan om när resterande hyra ska betalas in. 
  • Telefonnummer till Svea Inkasso 08 735 29 29.

 

Hur gör jag för att betala med autogiro?
  • Du måste skriva ut och fylla i en ansökan om autogiro blankett med dina bankuppgifter som du efter påskrift skickar till oss via vanligt brev eller via e-post och då gärna som en pdf. Du hittar blanketten här!

 

Vilket datum drar ni pengarna från mitt konto?
  • Förfallodagen är alltid den sista vardagen i månaden.

 

Jag vill betala med autogiro men har ändå fått en faktura, hur gör jag nu?
  • Om det står att fakturans belopp är makulerat, då dras pengarna via autogiro. Om det står ett belopp att betala har den inte gått igenom och det kan bero på att vi inte hann få med den under denna första månad, men den kommer då troligtvis att börja månaden efter. Har det gått 2 månader och du ännu inte fått autogiro bör du kontakta kundtjänst på Haninge Bostäder. Du kan även kontrollera via din bank om autogirot är registrerat.

 

Hur vet jag att min autogiroansökan har gått igenom?
  • När du har fått din hyresavi och det står makulerat istället för en summa, har autogirot aktiverats hos oss och hyran kommer nu dras från ditt konto du har uppgivit.

 

Vad händer om det inte kan dras pengar från mitt konto en gång?
  • Det görs 2 dragningsförsök med autogiro, den första på förfallodagen och sedan den efterföljande vardagen efter förfallodagen. Förfallodagen är alltid den sista vardagen i månaden. Finns hela beloppet på kontot så dras hyran via autogirot. Det görs ingen dragning om inte hela beloppet finns. Då får du göra en manuell inbetalning och då gärna via Swish där du uppger ditt OCR-nr på meddelanderaden. Du hittar ditt OCR- nummer på din faktura på mina sidor när du är inloggad.

 

Vad har ni för bankgiro nummer?
  • Vårt bankgironummer: 5547-8184

 

Det har dragits en större summa en vanligt denna månad, varför?
  • På din hyresavi framgår hur mycket som har dragits och till vad. En gång om året gör vi vanligtvis en hyreshöjning och det brukar även medföra en retroaktiv del på en eller två hyresavier. Ibland kanske man har förbrukat mer el än vanligt.

 

Vad betyder retroaktiv hyra?
  • Vid vår årliga förhandling med hyresgästföreningen gällande hyran, bestäms utöver det nya beloppet även från vilket datum den nya hyran ska börja gälla. 
    Förhandlingen kan ibland dra ut på tiden vilket medför så kallad "retroaktiv hyra".
    Det betyder att våra hyresgäster kommer att få ett tillägg i efterhand för de månader som de betalat den gamla hyran.
    Vid förhandlingarna bestäms också om den retroaktiva hyran ska delas upp på 3 tillfällen (ex.mars, april och maj fakturan) eller betalas i en klumpsumma på första fakturan efter förhandlingarna är klara.

 

 

Varför har det inte dragits pengar från mitt konto som det brukar göras?
  • Den vanligaste förklaringen till det är det inte finns tillräckligt med pengar på kontot. Kontrollera med banken att det funnits täckning på ditt bankkonto. Många banker kräver att täckning finns redan ett par dagar innan . Om du har bytt bank eller kontonummer så måste du lämna in en ny ansökan om autogiro.

 

Jag har flyttat och mitt hyreskontrakt har avslutats, kommer det att dras pengar från mitt konto i framtiden?
  • Nej, avsluta gärna ditt medgivande via din bank om du flyttar ifrån oss. Om du har haft elen och /eller vatten på dina hyresfakturor för då kommer det att komma fakturor för din vatten- och elförbrukning i 1-2 månader efter avflytt. När du flyttar in, dras inte el och vatten de 2 första månaderna, eftersom vi först måste läsa av din förbrukning. Dessa kommer att skickas till dig via mail i första hand.
Kan man och hur gör man om man önskar betala via E-faktura?
  • E-faktura är ett mycket smidigt betalningssätt. Du får din e-faktura levererad direkt till din internetbank och behöver där bara kontrollera och godkänna den. Med e-faktura blir det lättare att hålla koll på sista betalningsdatum, kontonummer och krångliga OCR-nummer. Vill du anmäla dig till e-faktura gör du det direkt via din egen internetbank. Klicka på e-faktura och leta upp Haninge Bostäder i listan över företag. Du avslutar även E-faktura själv via din internetbank.
Jag har betalat min faktura men ändå fått en påminnelse, varför?
  • Det kan vara så att påminnelsen skickades ut innan din betalning hann nå oss. Logga in på mina sidor och se om din hyra är betald. Du måste ändå betala själva påminnelseavgiften om inte din hyra fanns hos oss på förfallodagen.

 

Kan man Swisha in sin hyra?
  • Ja du kan swisha in din hyra, du skriver ditt OCR-nr i meddelandefältet och vårt swishnummer är 123 644 1364, kontrollera att det står att betalningen går till Haninge Bostäder AB. Du hittar din hyresavi och OCR-nummer på mina sidor när du är inloggad.
Jag har inte fått hem min hyresavi?
  • Hyresavierna delas ut med Posten och brukar vanligtvis delas ut mellan den 11-17 varje månad. Har du e-faktura eller hyresavi via e-post så kommer det inte att delas ut någon vanlig avi. Du får då logga in på din internetbank eller på din mail för att få fram den. (Kolla även i skräpposten.) Du hittar alltid dina hyresavier som pdf.er på mina sidor när du är inloggad.

 

Kan jag betala in hyran i förskott?
  • Ja, om du önskar betala in hyran i förskott på grund av en resa eller av någon annan anledning kan du göra flera inbetalningar på den senaste hyresavin som du fått. Vi för då över pengarna till den aktuella hyran kommande månad/månader. Vi skulle även uppskatta om du skickade ett mejl till oss med denna information.

 

Kan jag se om min hyra är betald?
  • Ja, du ser det på mina sidor när du är inloggad.